Obraz Polski w gruzińskich mediach – raport

Materiał przygotowany przez gruzińskie centrum „Foreign Policy Council”

 

Od stycznia 2019 roku monitorujemy to w jaki sposób Polska przedstawiana jest w gruzińskich mediach. Monitorujemy kluczowe agencje informacyjne (w tym prorosyjskie podmioty medialne) oraz portale o niższych zasięgach.

 

Ostatnie trzy miesiące były dla nas niezwykle intensywne i dynamiczne. Wojna na Ukrainie stała się tematem krytycznie ważnym dla gruzińskiego społeczeństwa. Lokalne media aktywnie śledzą wszystkie wiadomości oraz fakty związane z wojną rosyjsko-ukraińską.

 

Tematyka polska jest jednym z zagadnień, które najczęściej przejawiało się w gruzińskiej infosferze w ciągu ostatnich trzech miesięcy. Powodów jest wiele (kwestia ta wymaga jednak osobnego opracowania). W ciągu ostatnich trzech miesięcy zauważyliśmy rosnące zainteresowanie Gruzinów Polską. Wizerunek Polski w gruzińskim społeczeństwie zawsze był pozytywny, ale dzięki aktywnemu wsparciu, jakiego Polska udziela Ukrainie oraz dzięki częstym wizytom polskich polityków wysokiego szczebla w Gruzji, wizerunek Polski stał się jeszcze bardziej pozytywny.

 

Wizyty Prezydenta RP Andrzeja Dudy, Premiera Mateusza Morawieckiego i Ministra Spraw Zagranicznych Zbigniewa Raua odegrały ważną rolę w umocnieniu pozycji Polski w gruzińskim dyskursie publicznym.

 

Wśród gruzińskich użytkowników Facebooka i Twittera przekazami, które najczęściej przejawiały się w stosunku do Polski były:

 

  • „Są kraje, które o nas pamiętają”,
  • „Polska zawsze pamięta o Gruzji i mimo wszystko nas wspiera”,
  • „Polacy to prawdziwi przyjaciele”.

 

1) Zagadnienie Polski przejawiające się w kontekście sytuacji na Ukrainie najczęściej pojawiało się w gruzińskich mediach w odniesieniu do tematów związanych z pomocą, jakiej Polska udziela Ukrainie.

 

W ciągu ostatnich 3 miesięcy znaleźliśmy ponad 80 wiadomości dotyczących danej kwestii. Takie informacje rozpowszechniają najpopularniejsze podmioty medialne (InterpressNews, 1TV, ImediNews, Commersant, BMG, Kvira, Kviris Palitra, Tabula, Radio Tavisufleba). Media prorosyjskie w tym kontekście milczą.

 

Kolejną kwestią jest reakcja Gruzinów na wsparcie Polski i Polaków wobec Ukrainy. Społeczeństwo gruzińskie ocenia to niezwykle pozytywnie (wskaźnikiem są setki postów na Facebooku, które sprowadzają się do wyrazów wdzięczności wobec Polski za „bycie tak wspaniałym krajem” oraz brak postów o antypolskim charakterze).

 

W sieci pojawiają się wpisy i publikacje o wyjątkowo pozytywnym nacechowaniu względem Polski. Za przykład można podać publikację wyjątkowo popularnego w Gruzji źródła „Marketer.ge” (popularyzujący swoje materiały m.in. przez https://www.facebook.com/marketer.ge/). Źródło to opublikowało post o wyjątkowo pozytywnym nacechowaniu, który poświęcono zagadnieniu „bezcennego wkładu” Polski w wsparcie dla Ukrainy (post uzyskał tysiące polubieni i udostępnień).

 

Warto podkreślić, iż w okresie monitoringu (26 lutego – 26 maja 2022) zauważyliśmy, że wszystkie gruzińskie media podkreślają rolę polskiego rządu i nie mówią nic o wkładzie polskich samorządów (przyczyną może być fakt, iż w Gruzji ludzie mają bardzo niską wiedzę na temat zjawiska samorządności). W Gruzji ugruntowało się skojarzenie, iż wsparcie udzielane przez Polskę Ukrainie to w wysokiej mierze efekt aktywności polskiego rządu.

 

2) Media gruzińskie wyraźnie koncentrowały się również na kwestii stosunku polskiego społeczeństwa do trwającego kryzysu.

 

Również w tym kontekście wizerunek Polski jest bardzo pozytywny. Warto podkreślić, iż kilka stacji telewizyjnych (Imedi, 1TV, Rustavi 2, Formula TV, Adjara TV) wysłało swoich korespondentów i operatorów do różnych Polskich miast (w tym do Przemyśla), aby pokazać, jak tzw. „przeciętni Polacy” zmienili swój styl życia, aby wesprzeć ukraińskich uchodźców.

 

3) Media gruzińskie niewielką uwagę poświęcają wsparciu Polski dla Ukrainy, które dotyczy projektów kulturalnych. Media gruzińskie skupiają się głównie na aspektach politycznych, wojskowych i dyplomatycznych.

 

W tym kontekście Instytut Polski w Tbilisi i Ambasada RP w Gruzji są jedynymi instytucjami rozpowszechniającymi informacje nt. danego rodzaju wsparcia.

 

4) Gruzińskie media nie poświęcają uwagi akcjom solidarnościowym (Z Ukrainą) organizowanym przez Ambasadę RP dla Ukrainy.

 

W tym kontekście jedynym przypadkiem, który zasłużył na szczególną uwagę gruzińskich agencji informacyjnych, było spotkanie, które Ambasada RP w Gruzji zorganizowała w marcu 2022 roku w celu wyrażenia solidarności z Ukrainą i protestu przeciwko rosyjskiej agresji.

 

5) Tylko w jednym przypadku zauważyliśmy dobrze zaplanowaną operację informacyjno-psychologiczną przeprowadzoną przeciwko Polsce (przeciwko Ambasadzie RP) od wybuchu wojny na Ukrainie. Niektóre konta o charakterze tzw. trolli oraz użytkownicy Facebooka zaczęli „bombardować” strony Ambasady RP na Facebooku i Twitterze negatywnymi komentarzami. Była to „odpowiedź” na słowa Ambasadora RP Pana Mariusza Maszkiewicza, który podczas „Konferencji Bezpieczeństwa 2022” (organizowanej przez GFSIS) stwierdził: „Rozumiem decyzję rządu Gruzji o nienakładaniu sankcji na Rosję, ale proszę zrobić przynajmniej symboliczny gest: zamknąć Muzeum Stalina w Gori”.

 

Konta o charakterze tzw. trolli oraz niektórzy autentyczni użytkownicy Facebooka pozostawili negatywne komentarze, takie jak: „Nie przyjmiemy krytyki ze strony kraju, który ma problemy związane z praworządnością”. W tym kontekście agencje informacyjne „Gruzinform” i „Gruzja i Świat” napisały negatywne artykuły, ale temat nie zyskał popularności i szybko został porzucony.

 

Zadanie publiczne finansowane przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych RP w konkursie „Dyplomacja Publiczna 2022”

 

Autor: dr Grigol Julukhidze

 

 

Fot. Natanael Ginting/Shutterstock.com