Raport podsumowujący obecność Polski w gruzińskich mediach

Pozycja Polski w gruzińskich mediach jest mocna, a wizerunek pozytywny. Wynika to głównie z bardzo przyjaznego stosunku Gruzinów do Polaków (ma to podłoże historyczne, kulturowe i polityczne, ale cel tego raportu jest inny i skupmy się na analizie obecnej rzeczywistości).

 

W okresie monitoringu około 99% rozpowszechnianych wiadomości o Polsce było prawdziwych i opartych na autentycznych źródłach informacji. Należy jednak zauważyć, że gruzińskie stacje telewizyjne i podmioty medialne ukazują Polskę lokalnemu społeczeństwu przez pryzmat Zachodu. Oznacza to, że żaden z czołowych podmiotów medialnych nie otrzymuje informacji z polskich źródeł. Opierają się na amerykańskich, brytyjskich lub zachodnioeuropejskich agencjach informacyjnych.

 

Można również podkreślić brak bezpośredniego kontaktu mediów gruzińskich z wiarygodnymi źródłami w polskim establishmencie politycznym. Przypuszczenie to można łatwo potwierdzić na podstawie najnowszych doświadczeń. Na przykład w przypadku incydentu w Przewodowie żaden gruziński podmiot medialny nie był w stanie natychmiast zareagować i odpowiedzieć na pytania społeczeństwa. Ich reakcja była opóźniona, a niemal każda wiadomość na ten temat była rozpowszechniana z punktu widzenia zachodnich mediów lub influencerów z Twittera. Jednak pomimo słabości gruzińskich mediów, w okresie objętym monitoringiem żadna wiodąca gruzińska stacja telewizyjna ani agencja informacyjna nie rozpowszechniała fałszywych wiadomości na temat Polski.

 

Najbardziej aktywnym okresem pod względem rozprzestrzeniania się dezinformacji był kwiecień-lipiec 2022 roku. Antyzachodnie i prorosyjskie media stosowały taktykę fałszowania historii i aktualnej rzeczywistości. Najpopularniejsze trendy dotyczyły narracji:

 

„Polska była sojusznikiem Adolfa Hitlera”;

„Polskę ocalił i zbudował ZSRR”;

„Polacy walczyli po stronie nazistów”;

“Polska jest zainteresowana kontynuacją wojny na Ukrainie, ponieważ wykorzystuje ten impet do zwiększenia wpływów gospodarczych na Ukrainę”;

„Polska planuje aneksję zachodniej części Ukrainy”;

„Polska jest marionetką USA”;

Partia rządząca (PiS) zamierza nadać ukraińskim uchodźcom obywatelstwo polskie w zamian za ich poparcie w wyborach parlamentarnych”;

„Międzyludzkie stosunki polsko-ukraińskie pogorszyły się, bo Polacy nie chcą już wspierać Ukraińców”.

 

Najbardziej widocznymi podmiotami antypolskimi były: Alt-Info, TV Obieqtivi, „Asaval-Dasavali”, „GruzInform”, gazeta „Gruzja i Świat” oraz „Tbilisi 24”. Ich głównym narzędziem był Facebook, gdzie 95% ich narracji zostało udostępnionych przez trolli lub pożytecznych idiotów.

 

Skala tych działań dezinformacyjnych i ich wpływ na lokalne procesy polityczne czy społeczne był bardzo ograniczony. Żadna z rozpowszechnianych narracji nie wpłynęła na stan debaty politycznej ani nie wywołała głębokiego zainteresowania społeczeństwa.

 

 

Autor: dr Grigol Julukhidze

 

 

Zadanie publiczne finansowane przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych RP w konkursie „Dyplomacja Publiczna 2022”

 

 

 

Fot. Natanael Ginting/Shutterstock.com